jasmijngoesaus.reismee.nl

'From Jetset to Country'

Lieve Allemaal,

Allereerst wil ik jullie bedanken voor de lieve reacties en mailtjes elke keer weer op mijn verhalen. Ik blijf het een beetje gek vinden om over mijzelf te vertellen maar de reacties doen me goed! En eigenlijk wil ik steeds op iedereen reageren! En Riektje, ik hoop toch dat die schapenboer mij niet vindt haha!

Daar ben ik weer, ruim een week verder, maar op een totaal andere plek en met heel veel nieuwe indrukken. Vorige week vertrokken we naar Tamworth en naar Bingara. De treinreis van 9 uur was heel erg fijn, de NS kan er nog wat van leren! Lage prijzen in verhouding tot de kilometers en zoveel beenruimte dat zelfs Arno & Remko comfortabel zitten. Daarnaast is het alsof je 9 uur naar een film kijkt omdat de binnenlanden van New South Wales zo ongeloofelijk mooi en groen zijn. Dat laatste had ik voornamelijk niet verwacht. Tijdens de heenreis zag ik zelfs een groep kangaroos in de vallei staan. Echt heel magisch.

Aangekomen in Bingara (Aboriginal for 'creek') had ik wel een echte cultuur shock. Het was echt een verlaten dorpje vanuit een film waar een strohalm door het dorp rond waait. Zo gaaf! Ook riep ik bij de eerste man die ik zag met een hoed 'Kijk, de eerste echte cowboy!' . We hebben nog een drankje gedronken met de Locals die om 15:00u al een beste rode neus hadden. Hij had erg de behoefte mij een levensles te vertellen. Heel erg grappig en vooral omdat het ging over 'To explore the whoooole world'. Dat hij niet verder is gekomen dan Bingara vergeten we dan gewoon even voor het gemak, haha.

De dag daarna zijn we opgehaald in een 4WD en een echte Cowboy.Cowboy John was er de hele week voor en met ons. Grappig om te zien dat hij mensen net zo benaderd als paarden. De handen van Cowboy John waren overal om ons een 'save' gevoel te geven zoals hij dat ook bij de paarden doet. Uhu, maak dat de kat wijs.
We waren met een groep van zes waarvan 1 ouder stel en verder vrouwen tussen de 19 en 30 jaar. Leuke gezellige mensen en allemaal anders. 1 meisje deed me erg denken aan Laura Wierda. Gek op paarden, blond en kan lekker giebelen.
Aangekomen op de Ranch Garawille ('dichtbij god' ) keek ik mijn ogen uit. Wat een mooie farm en een geweldige veranda met uitzicht. Super. De eerste dag zijn we gelijk gaan rijden in de vallei en dat was heel fijn. Het was Odile haar eerste keer op een paard en ik was net een trotse moeder die van de zijlijn toeschreeuwde. Zo goed reed ze voor de eerste keer op Big Willy terwijl ze toch niet zo' n grote voorliefde heeft voor dieren groter dan een hamster.
Ik mocht de week op Cristina rijden. Een merrie van 6 jaar die net 5 weken zwanger was. Wat een lieverd die zelf heel goed wist welk pad wel en echt niet goed was om te belopen (ookal dacht ik dat soms anders over). Die dag hebben we zelfs gezwommen met de paarden in de plaatselijk rivier. Zo bijzonder! De tweede dag gingen we echt de bergen in. Ik ben niet snel angstig op een paard maar die steile paden naar beneden vond ik heel erg spannend! Verder voelde ik me gewoon erg lekker op de farm. Ik doe niet zoveel omdat ik anders teveel zweet (geen hekken maken en bomen hakken haha, ik blijf een vrouw) maar ik stond op de eerste rij wanneer we bezig gingen met de dieren. Elke ochtend zagen we hoe een jong paard werd geleerd om bereden te worden. Heel speciaal om te zien hoe snel dit gaat en hoe kundig de mensen van de farm zijn. Ik heb nog een veulen mogen leren om te gaan met aanraking en volgen. Dat is zo schattig aangezien ze dat niet wil en alleen maar tegenwerkt.
Er waren paarden (250), koeien (200), honden (15), schapen (50) en varkens (20) en allemaal hadden ze kleintjes. Ik was helemaal verliefd op een hond van 8 maanden (Ruby) die niet voor het land was gekocht maar als huisdier. Zij voelde zicht echter wel erg geroepen mee te doen met de rest. Zo klunzig als ze was blafte ze tegen elke boom, sprong ze op tegen de auto en viel ze er vervolgens van af en keek ze steeds om naar de baas om te kijken of hij zag hoe goed ze het deed. Heerlijk beest!! Deze week was verder gevuld met deze dingen zoals hierboven.

De dag na de laaste farm dag zijn we een dag in Tamworth geweest. 1 keer per jaar is daar een groot country festival waar we een dag van hebben meegepikt. Zo gezellig! Allemaal straat muziekanten, cowboy's, rodeo's en dergelijke. Iedereen was erg vriendelijk tegen ons en wilde graag weten hoe wij met onze backpack nou hier verzeild zijn geraakt.

Inmiddels zijn we na een 10 urige buisreis aangekomen in Brisbane. Zoals sommigen misschien weten (wij sinds een dag) zijn hier overstromingen geweest afgelopen week en is het een verschrikkelijk regenseizoen dit jaar (als je hier bent krijg je niets mee, ook iets over een premier en een aboriginal?). Brisbane zelf is trouwens ook geen aanrader. Heel apart en lelijk afgewerkt. Na lang wikken en wegen hebben we besloten dat we niet de oostkust nu moeten gaan doen. We gaan namelijk alleen maar regen tegemoeg en is het dan leuk om op Fraser Island te zijn of te duiken? Nee. We spoelen weg omdat de oostkust voornamelijk strand is. Ik zie me al liggen op het strand met mijn regencape.
Dus, zo gaat dat blijkbaar hier in Australie want dan plan je gewoon 'even' alles anders. Dinsdag de 31e vliegen we namelijk naar Melbourne om vanaf daar verder te gaan richting Adelaide, Kangaroo Island en Alice Springs (Uluru). Dan kan ik verder naar NZ en als ik terug kom is het regenseizoen over. Dit is een veel beter plan. We wisten van het regenseizoen, maar wij dachten 'hoe erg kan dat zijn in AUS?' . Nou, erg! De straten staan hier vol met water.

Ik heb heel veel zin in Melbourne. Het lijkt me een super gave stad en kijk er naar uit dat verder te gaan onderzoeken.

Ik ga proberen wat foto's te plaatsen maar anders doe ik dat weer in Melbourne.

Heel veel Liefs - Jasmijn

Reacties

Reacties

Merel&co

Liefste zus, wat een mooi verhaal en wat klinkt dat heerlijk, zo'n leven op een ranch! Leuk om je verhaal weer te lezen. Het blijft gek dat je niet in Zwolle zit, maar aan de andere kant van de wereld. Ik ben trots op je en hou van jou! Dikke knuffel :)

mama

Wat een avonturen weer. Je lijkt inmiddels nu al op een echte aussie, is het linksaf te nat dan gaan we toch gewoon rechtsaf. Lieve schat heel veelplezier en dikke knuffel.

Monique (d'Engelbronner)

Wat een zalige verhalen! Heerlijk ook, om te horen dat je zo lekker je draai daar al gevonden hebt - je niet druk maakt over dingen. Lekker met de stroom mee - of, in het geval van Brisbane, van de stroom weg! Ik kijk weer uit naar je volgende verhaal. Ga nu de foto's kijken.
Dikke kus uit Haarlem,
X

Marjet

Veel plezier in Melbourne, volgens kenners een zeer relaxte mooie stad (beter dan Sydney). Zo te horen word je al heel flexibel! Genieten maar en vooral blijven schrijven.
Groet!(hier vriest het)

Laura (Wierda)

Jassie! Ik lig de hele tijd in een deuk als ik je verhaal lees, super grappig. Je schrijft echt heel leuk!
Wat een super verhaal op de ranch, bij het zien van de foto's werd ik helemaal hyper! Ik wil ook een keer naar zo'n ranch! Wat vet!

Je ziet er super goed uit op de foto's, lekker ontspannen. Volgens mij komt het helemaal goed met jou daar in Aus. Heel veel plezier in Melbourne, dat zal wel weer heel wat anders zijn dan wat je nu mee gemaakt hebt. Geniet er van en ik kijk heel erg uit naar je volgende verhaal!

Dikke knuffel Laura

Ria

Hoi Jasmijn.
Een berichtje van een voor jou onbekende.
Ik ben de ass. van je Mam van de WW uit Gr.
Ik geniet volop van je belevenissen en van je foto's.
Heel veel plezier daar.
Groetjes Ria.

Cristel (mama van Odile)

He Jasmijn, wat gezellig dat je samen met Odile zoveel leuke dingen doet. Ik geloof dat jullie elkaar ook af en toe weer een beetje opbeuren als het effe tegen zit.We dachten op Schiphol al dat jullie het wel goed zouden kunnen vinden, en dat blijkt ook.Veel plezier nog zo samen, geniet van de zon in Melbourne en van je reis naar Nieuw Zeeland.

Ineke

Hoi Jasmijn,
Wat leuk om al je verhalen te lezen. Zo te zien maak je veel leuke en aparte dingen mee. Ik heb het idee dat je ervan geniet en dat is het belangrijkste natuurlijk.
Wij blijven je verhalen volgen, hoor.
En de manier waarop jij schrijft geeft ons het gevoel dat we er een heel klein beetje bij zijn.
Liefs en groetjes,
Dirk en Ineke

Papa

Dag Jasmijn,
Wat een geweldige verhalenverteller ben je!
Je verslagen doen niet onder voor die van beroemde voorgangers als Bill Bryson (Het verloren continent) en Robert Hughes (De fatale kust). Ik lees bij jou iets als 'Kriskras door de plas, een vochtig begin'; openingshoofdstuk uit je memoires, die je al naar gelang kunt laten uitwaaieren naar zeg Het fatale continent of De verloren kust of .... Laat het komen zoals het komt!
Leuk dat je het zo naar je zin hebt met Odile! Je enthousiasme spreekt uit elke regel die je opschrijft. Ik blijf je verslagen en foto's volgen!
Pappa

Ina

Lieve Jasmijn, wat is het heerlijk om jou verhaal te lezen. Het is net of je in een spannend boek zit. Je kunt je ogen niet van de letters afhouden. Volgens mij heb je een geweldige tijd gehad op de ranch. De regen in Brisbane moet je maar snel vergeten. Nu op naar Melbourne. Meisje ik kan het niet vaak genoeg schrijven, maar blijf genieten. En ik zie nu alweer uit naar een "nieuw hoofstuk" uit je boek.
Liefs en groetjes Ina

Arno&fam

He die Jasmijn,

Wat klinkt dat goed zeg, zo'n tijdje op een (paarden)ranch. Lekker paardrijden en dieren verzorgen. Ik houd in mijn achterhoofd; wellicht dat we daar ooit nog eens iets tijdens een vakantie mee kunnen doen!

Die rodeo klonk ook erg goed. Heel leuk hoe je het allemaal opschrijft en ons mee laat beleven.

Hier gaat alles zijn gangetje, niet veel bijzonders. Hoewel? Vannacht heeft het een beetje gesneeuwd!

grtz en tot gauw!

Arno

Tanja

Ha die Jasmijn,

Wat geweldig leuk om weer wat van je te lezen!!
Geniet van de vrijheid en alle bijzondere dingen die je tegenkomt. Liefs Tanja

oma elsinga & ria

Lieve Jasmijn,
Prachtig verhaal, en wat zie je er stralend en gelukkig uit! Hond Ruby zou je zo mee willen nemen de wijde wereld in. En die paarden... oma is gek op paarden, Jasmijn de Cowgirl is een beauty! We genieten enorm van je verhalen en de wel heel biezonder mooie foto's.
Haal er uit wat er in zit en blijf ons boeien met je spannende verhalen. Heel veel liefs Jasmijn, we wensen je verder een fijne dag, en dat je van Gods schepping genieten mag.
Lieve groetjes uit Assen.

Liza

Lieve Jasmijn,
Wat een heerlijke verhalen en wat supergaaf dat je met de paarden hebt gezwommen! Die ranch past helemaal bij je ;) Geniet ervan en ik zie uit naar je nieuwe avonturen, want schrijven dat kan je wel!
xx Lies

Lisanne

Meis!

Je verhaal al gelezen, maar vergeten te reageren. Schande! Maar ik vind het super fijn dat je het zo naar je zin hebt. Ga lekker genieten van al je mooie avonturen.

Liefs

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active