jasmijngoesaus.reismee.nl

'Kia Ora North Island'

Dag allemaal,

Mijn eerste bericht vanuit het verre Nieuw Zeeland met exact 12 uur tijdverschil. Ik ben inmiddels vanaf 6 maart in Nieuw Zeeland en ik heb al zoveel gezien en gedaan!
Allereerst heb ik nauutuurlijk gezwaaid naar lieve Odile toen zij naar de taxi plaats rolde, haar koffer rolde in ieder geval, in Melbourne. Ze ging 2 dagen daarna naar huis en ik vloog naar Auckland. Dat was gek zeg! Mijn inmiddels goede vriendin ging weg en ik ging nu echt mijn eerste vlucht alleen maken.

De eerste 3 dagen waren in Auckland. Ik heb niet hele goede verhalen over deze stad gehoord, maar ik vond het toch wel erg schattig en mooi! Je ziet duidelijk de Engelse invloeden in de architectuur terug. Ik heb die dagen het voornamelijk druk gehad met het regelen van een telefoon die het wél doet.

Zaterdag 10 maart begon mijn trip voor 22 dagen. Ik zag er wel een beetje tegenop. Ik weet inmiddels hoe slopend deze trips kunnen zijn en mijn maxiumum aan trip-ervaring was 6 dagen. Nu een van 22 dagen! Maar op de dag van vertrek was ik niet zenuwachtig, en dacht ik: 'Dat komt vast wel goed!'. De eerste dagen waren we in een klein groepje (4 vrouwen, 1 NL, 1 Swiss, 2 Duitsers) en een nieuwe reisleidster. Ik geloof dat ik nog nooit zo'n ongeorganiseerd persoon heb gezien, het is zelfs erger dan ik! Nou, dat zegt wat. Drie van de vier personen doen de hele trip en we worden aangevuld met personen die kortere trips doen.

Eerst gingen we op naar het noorden, Paihia. Op onze weg daar naar toe heb ik Nieuw-Zeelands grooste boom geknuffeld enGoat Island bewonderd. De dag erna gingen we met behulp van een dolfijnen cruise naar Urupukapuka Island. We hadden de eerste dagen niet zo mooi weer, maar tijdens de cruise wel van heel dicht bij een groep dolfijnen mogen zien! Echt heel erg indrukwekkend. Eenmaal aangekomen op Urupukapuka Island (ja probeer dat maar eens snel achter elkaar te zeggen) zagen we een heel idilisch, klein eiland met 3 huisjes en een restaurantje. Hier gingen we de nacht doorbrengen! Eerst hebben we het eiland te voet bekeken en daarna ben ik gaan snorkelen. Dat was erg mooi!.

De dag daarna gingen we weer terug richiting Auckland. Op onze terug weg stopten we bij een Native Bird Recovery Centre waar we Kiwi's hebben gezien. Mijn eerste Kiwi! Wel met maar 1 poot.
De dag erna gingen we richting Hahei. Dat is echt een paradijs! Het weer was super mooi geworden en er was een prachtig strand. Deze dag heb ik met een groep in de zee gekajakt. Dat was super tof! We gingen langs Cathedral Cove. Na 2 uur stopten we op een strandje voor een kopje koffie wat de guide allemaal had meegenomen in zijn kajakt. Echt hilarisch wat we konden kiezen van een hot choco tot een latte tot een thee. En natuurlijk zwemmen in de zee!

Vervolgens gingen we van Hahei naar Rotorua, het centrale punt van de Maori cultuur. In de middag heb ik eerst wild water geraft, wat ik best wel vaker in Frankrijk heb gedaan. Toch was dit echt totaal anders!! Het was veel wilder en heftiger inclusief een waterval van 7 meter. Maar ik had er zin in! Ik zou willen dat deze sporten ook wat meer in Nederland zouden kunnen worden gedaan, maarja. Eenmaal in de boot bleken we echt een stelletje ongeorganiseerde peddelaars te zijn. Ik en het andere meisje vooraan hadden prima hetzelfde ritme, maar de rest was toch met wat anders bezig! Haha. Toen we eenmaal bij de waterval aankwamen maakte de raftinstructeur toch wel even duidelijk dat we niet meer terug konden, maar we echt peddelde als een stelletje marshmallows. Dat helpt natuurlijk wel voor je zelfverzekerdheid bovenaan zo'n waterval. Eerst ging er een boot voor ons die het allemaal prima doorstond. Toen mochten wij. Hoe dichter bij we kwamen, hoe beter ik zag hoe hoog 7 meter eigenlijk is! Maar daar gingen we, maar niet zonder slag of stoot. Toen we van de waterval naar beneden gingen maakten we een heerlijke flip en klapte we boot en al helemaal om! Ik heb er nog steeds een wiplash van over gehouden. Maar het was erg gaaf. En de boot na ons lukte het natuurlijk ook ‘gewoon'. Haha.
Direct vanuit het raften gingen we door naar een Maori communitie. We gingen daar Maori's ontmoeten, lekker eten, naar een show kijken en in een Maori hut slapen. Dit was heel indrukwekkend. De Maori's zijn heel erg trots op hun achtergrond en de Kiwi's zijn ook heel trots op hen. Het is echt 1 volk. Dat trotse gevoel heb ik nooit gevoeld in Australie bij de Aboriginals. Daar is meer schaamte en boosheid tegenover elkaar. Na veel speciale dans, zang en toneel gingen we eten. Het eten was bereid op een heetwater bron die veel te vinden is in deze omgeving. Lekker!! Na een heerlijke nacht terwijl de goden over mij waakte gingen we de dag erna door naar het nationale park Tongariro.
We verbleven hier op een prachtige ranch met uitzicht op de rivier. We hebben de omgeving met de eigenaresse ontdekt door met een 4WD door de bush te rijden. Het voelde weer een beetje zoals in Tamworth op de paarden Ranch. We hebben gezien hoe schapen bij elkaar worden gehaald door honden en hebben (weer) gekajakt door een grot. Erg mooi! Op de terug weg kwamen we aan in een weide waar een schaap alleen op de grond lag. Ze was erg ziek en de eigenaar besloot het schaap te doden. En nee, hij wacht daarmee niet totdat wij westerse toeristen weg zijn. Maar toen ik er toch was, ben ik mee gegaan om te kijken. Heftig om te zien dat hij wordt doodgeschoten maar wel heel fijn dat hij zo snel werd verlost. Als kerstmis cadeau kreeg ik de huls van de kogel mee.

De volgende dag (vandaag) stond in het teken van de Tongariro Alpine Crossing. Dit is een 9-urige hike richting vulkanen in het nationale park. Het schijnt een hele pittige, heftige dagtocht te zijn met overwegend hele steile stukken van graffel. Ik heb er lang over nagedacht, maar uiteindelijk besloten het niet te doen. Ik vind wandelen best leuk, maar is niet mijn ding. Daarnaast denk ik dat ik het misschien wel had gekunt, maar niet van had genoten. Ik heb vandaag een andere wandeling gemaakt naar TupapaKurua Falls van 4 uur. Dat was én heel mooi, én best lang vond ik zelf én heerlijk om even alleen te zijn. En ik ben eerder terug dus kan jullie op de hoogte brengen! Aan alle nadelen zitten voordelen.

Morgen vertrekken we naar Wellington om zondag naar het Zuider eiland te gaan. Ik heb er zin in want ik hoor van veel mensen dat dat nog mooier is. Ik kan me het trouwens bijna niet voorstellen. Vergeleken met Australie is Nieuw Zeeland zo veel mooier. Echt ongeloofelijk.

Verder nog een verandering in mijn reis. Vanwege een negatief reisadvies voor Bangkok, zuiden van Thailand en het noorden van Maleisie dat vanaf Februari 2012 geldt, heb ik besloten niet naar Azie te gaan. Ik weet niet hoe erg het is, maar ik wil geen risico nemen. Daarnaast had ik al een anders geweldig idee wat ik daardoor in vervulling kan laten gaan: paar weken naar Fiji om te relaxen en een duikcursus te gaan doen!! Dit ga ik allemaal regelen na de tour en ik zal na Nieuw Zeeland daar heen gaan. Na Fiji weer terug naar Australie om, ik vermoed, de oostkust te gaan bewonderen in mijn duikoutfitt. Jeeh!

Ik ga jullie weer op de hoogte brengen wanneer ik kan!

Lots of Love- Jasmijn

Reacties

Reacties

laura

Lieve jassie,
Dat klinkt weer als een heel mooi avontuur. Wat ben jij ontzettend stoer zeg met al die sportieve activiteiten, vooral dat raften!

Jammer dat je niet naar azië kunt, maar je nieuwe idee is ook super gaaf! Duiken ga je vast heel leuk vinden! En een beetje relaxen is nu ook wel welkom of niet?

Veel plezier nog in NZ!

Dikke knuffel laura

Arno&fam

He die Jasmijn,

Al veel te lang niets van mij laten horen, maar ik geniet telkens weer van je verhalen. Ik moest overigens heel hard lachen (op mijn werk) over je verhaal van de naakte wasmachineman! de budget-traveler wilde waarschijnlijk het maximale uit zijn wasmachinemuntje halen en had zijn hele bagage er in gekieperd.

Nieuw-Zeeland klinkt ook weer erg goed. Mooi raft-verhaal. Leuk om te zien dat je van alles zo geniet, zelfs als de raft omslaat.

Zie je daar nog veel Lord-of-the-Rings dingen? Of is die rage inmiddels wel een beetje uitgewoed?

Wat een leuk plan om te gaan duiken. Ik had/heb een beetje watervrees, maar vond de duikcursus die ik 2 jaar geleden gedaan heb echt super! En zo mooi onder water; al dat koraal en die geweldige vissen, en vooral de naaktslakken (nudibranch; google er maar op) zijn supergaaf! Ik word acuut jaloers!

grtz

arno

marjet

Ja, en dan straks duiken bij het great barrier reef!?
Groeten.

Odile

Lieve Jasmijn,
Wat super dat je dat allemaal meemaakt (oke, dit is gek: een reactie typen terwijl ik er zelf niet bij ben geweest! Snif.. ) MAAR: Helemaal geweldig wat je allemaal doet en ziet, ik ben verder gelukkig he-le-maal niet jaloers, ahum! Maar geniet, geniet en geniet! Het gaat zo gauw weer voorbij en voor je het weet zit je tussen de windmolens in Nederland.. Supergaaf en zeker die duikcursus, dan het Great Barrier Reef: wat gaaaaaf!! En Fraser Island gaat er dus toch nog van komen, maak maar flink wat foto's. Ik ben bezig met m'n fotoboek, maar dat is nog niet zo makkelijk met zoveel foto's.

Geniet van je avontuur en ik volg je! xxxx

Ina

Hallo Jasmijn,

Wat heb ik weer genoten van je reisverhaal. Misschien is het een idee, om na deze reis al je verhalen te bundelen. Kun je ze zelf op een heerlijk rustig moment na lezen. En ben je dan weer even down under. Dat je naar Fiji ging, wist ik natuurlijk al. Ik zit regelmatig dicht op het "vuur". Je nieuwe lover valt bij mij niet zo in de smaak, maar smaken verschillen. Ik hoop niet dat je horoscoop deze liefde bedoelde. Meisje nog veel plezier en ik wacht op je volgende verhaal.

Liefs Ina en ook voor deze keer Henk

Harold

He Jas,
Leuk om je verhalen allemaal te lezen en wat voor avonturen je allemaal onder gaat, stoer hoor.
Veel plezier verder in NZ en later natuurlijk in Fiji maak ons maar lekker jaloers hahaha.

Gr

Monique

Wat ongelooflijk mooi is Nieuw-Zeeland toch! Dat hoor je van iedereen en het wordt keer op keer weer bewezen met mooie foto's. Ook die van jou nu weer. En al die ongelooflijk stoere dingen die je doet! Haha, zou niks voor mij zijn, maar als ik dan die foto's zie, dan zou ik stiekem willen dat ik het wèl durfde! Wel voorzichtig zijn hoor, lieve schat, want zo'n waterval en dan omslaan, dat is toch wel behoorlijk heftig, lijkt me. Maar heerlijk, dat je zo aan het genieten bent. Dat spat er aan alle kanten af. Mijn dag is altijd sowieso al goed als er weer zo'n vrolijk verhaal en mooie foto's van jou op m'n scherm verschijnen. Keep up the good work!
Dikke kus,
Monique

Lisanne

Meis! Wat weer een avonturen. Echt super leuk om te lezen. En ik zie dat Robert ten Brink volgend jaar voor jou Down Under moet? Je nieuwe liefde is een plaatje. Zeker liefde op het eerste gezicht:)! Meis, heel veel plezier nog! X

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active